The Compassion Fatigue Solutions Blog

Resolving Family Caregiver Conflict

In the Fall issue of the Family Caregiver News Magazine: our very own Meaghan Welfare on “Resolving Family Caregiver Conflict”

family caregiver fall

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Calling all Champions: Delete!

by Alexandra Fortier, MSS, RSW

“Calling all champions” is a new column this Fall, whose aim is to stimulate conversations, get “shelved” projects started and to make your ideas happen. Basically, the intent is to get your fire started and to get your inner champion moving!  This is the second article in the “Calling all Champions” series.

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My kids and I have a weird thing where they ask me: “Who’s the best mom in the world?”… and they always hope that I’ll answer: “It’s me”. But I can’t… not because I don’t feel like I’m a good mom, but because I truly believe that my mother is the best mother in the world! Let me explain why I feel like this.

Among many qualities my mom has  - she doesn’t sweat the small stuff; she loves unconditionally; she’s the most flexible person there is… and that’s just to name a few, she taught me one of the most important life skills I have to date, and she didn’t even mean to do it.

When I was around 14 years old, I was very self-deprecating. I would constantly say things like: “I know, I’m irrelevant”. Until one day, my mom very calmly told me to not just to stop talking about myself in that way, she told me to erase it! At first, I didn’t quite get it, but every time I would say something negative about myself, there she was, saying: “Say DELETE”. To humour her, I would say, “delete” out loud (with a bit of an eye roll for good measure). Her idea behind this was, if you say something about yourself enough, you’ll end up believing it. Funny thing is that after a while, I didn’t need my mom to remind me to “delete”. I would catch myself saying negative things about myself and would instantly say, “delete”. It got to a point where I was even erasing negative thoughts… I was now mentally saying, “delete”.

Why is this important you might ask? Well it’s quite simple – my mom’s intuition was right. If you register that you are a certain way, it will become the perception that you have of yourself, and that’s how you’ll act. You will then be the number one person who will be limiting you to achieve your dreams.

Imagine this if you will: In your brain, you have a tape recorder (I know, very vintage) and it’s highly sensitive to negative talk (your own or others). Once the tape is full, your brain will replay it over and over again. You then become the #1 person that gives you negative talk (even if the initial message came from someone else). But what’s great about vintage technology is that you can press stop on the tape and re-record a new message on it.

So my challenge to you this month is to listen to what your tape is telling you: Is it positive? Great! Pass the positivity around! Is it negative? Great! You’ve achieved the first step already, recognizing what, when and how many times you are speaking negatively about yourself. Now is the time to press the stop button. How? Say, “delete”. Once it’s become second nature, consider the situation and try to replace your negative thought with a realistic one. For example, you overcooked your dinner and you instantly say something depreciative of yourself – DELETE – Now re-record something realistic like, WOW I must be distracted to have overcooked the pasta. By doing so, you’re creating a new mixed tape!

What’s great about “delete” is that it’s a life skill – it’s surprising to see how it can be used everyday. I still use it for myself, it keeps me in check, and I’ve now passed this knowledge along to my kids.

So, what do you think? Are you ready to hit “Delete”?

 

Appel aux champions – Annulez!

Par Alexandra Fortier, MSS, RSW

« Appel aux champions » est une nouvelle série de blogues cet automne avec  le but de stimuler la conversation, de dépoussiérer vos projets et de donner vie à vos idées. Bref, l’intention est d’attiser votre enthousiasme et d’activer votre champion intérieur. Cette série présentera de nouveaux thèmes tous les mois. J’espère que cela va vous motiver et va faire ressortir votre petit côté compétitif afin de vous aider à faire bouger les choses.

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Mes enfants et moi avons une drôle de routine où ils me demandent : « Qui est la meilleure mère sur la terre? »… Ils espèrent toujours que je vais leur répondre : « Moi ». Mais je ne peux pas… non pas parce que je crois le contraire, mais c’est parce que je crois sincèrement que ma mère est la meilleure mère sur la terre. Laissez-moi vous expliquer pourquoi.

Parmi les nombreuses qualités de ma mère (elle lâche prise sur les petits détails de la vie; elle aime inconditionnellement; elle est la personne la plus flexible qui soit… et ce n’est que quelques-unes de ses qualités), elle m’a enseigné la plus importante compétence de vie que j’aie jusqu’à présent, et ce ne fut pas fait intentionnellement!

Lorsque j’avais environ 14 ans, je me dépréciais énormément. Je disais constamment des choses comme : « Je sais, je n’ai pas rapport ». Jusqu’au jour où ma mère m’a dit, très calmement, d’arrêter de me qualifier de la sorte, et surtout elle m’a dit d’annuler! Au début, je ne comprenais pas ce qu’elle voulait dire au juste , mais chaque fois que je disais quelque chose de négatif à mon sujet, elle me disait : « dit: ANNULE ». Pour lui faire plaisir, je disais : « J’annule » à voix haute (tout en roulant les yeux, un peu, quand même). Sa réflexion était très simple – si tu te répètes des choses négatives à ton égard assez de fois, après un certain temps, tu finis par le croire. Ce qui est surprenant c’est qu’après un certain temps, je n’avais plus besoin de ma mère pour me souvenir de dire « annule ». J’étais maintenant en mesure de me surprendre en train de dire des choses négatives à mon sujet et par automatisme, j’annulais. À un point tel où j’annulais même des pensées négatives… je me disais mentalement : « J’annule ».

C’est bien simple – l’intuition de ma mère était juste. Si vous enregistrez une certaine manière d’être, cela va devenir la perception que vous avez de vous même et vous allez commencer à agir en conséquence. Vous allez ainsi devenir la personne qui va vous limiter le plus dans l’accomplissement de vos rêves.

Prenez quelques instants et visualisez ceci: Dans votre cerveau se trouve un radiocassette (je sais, c’est très rétro) et il est extrêmement sensible aux commentaires négatifs (que cela vienne de vous ou des autres). Lorsque la cassette est pleine, votre cerveau va la refaire jouer encore et encore. C’est ainsi que vous devenez la personne nº 1 qui vous parle négativement (ce, même si le message initialement vient de quelqu’un d’autre). Ce qui est extraordinaire avec une technologie archaïque c’est que vous pouvez peser sur stop et vous pouvez y enregistrer un nouveau message.

Alors, mon défi pour vous ce mois-ci est d’écouter ce que votre cassette vous dit.

Est-ce que le message est positif? Excellent! Partagez ce positivisme! Est-ce que le message est négatif? Excellent! Vous avez déjà accompli la première étape, soit de reconnaître quoi, quand et combien de fois vous avez des commentaires négatifs à votre égard. Maintenant est le temps d’appuyer sur le bouton stop. Comment? Dites: « J’annule ». Lorsque ceci deviendra un automatisme, considérez dans quelle situation vous êtes et essayez de remplacer votre pensée négative avec une pensée réaliste. Par exemple, vous avez trop fait cuire le souper et vous vous dites automatiquement quelque chose de négatif à votre sujet – ANNULE – maintenant, ré-enregistrez quelque chose de réaliste comme : WOW, j’étais dans la lune ce soir. En faisant ceci, vous vous enregistrez une nouvelle cassette!

Ce qui est extraordinaire avec « annule » c’est que c’est une compétence qui va vous durer pour la vie. C’est d’ailleurs surprenant de voir comment on s’en sert à tous les jours (eh oui, je m’en sers encore, et j’ai maintenant partagé cette stratégie avec mes enfants).

Alors, tous ensemble, on annule?

 

 

The 1% Change Challenge

by Alexandra Fortier, MSS, RSW

“Calling all champions” is a new column that has the very transparent and direct objective to stimulate conversations, get “shelved” projects started and to make your ideas happen. Basically, the intent is to get your fire started and to get your inner champion moving! The column will be presented every month with various themes. I hope to help stimulate you and bring out your healthy competitive side to make things happen!

folded laundry

Change can be a scary thing. Depending on the situation, it can create anxious feelings of “What will happen?”, “Will I know anyone”, “What if’”… Which is why most people prefer status quo. The “Let’s not change anything; let’s keep our old habits” attitude.

However, the reality is, not only is change good, but it’s unavoidable. A great example of positive change is that of reading a book. Let me explain. If I were to pick up a book at the library and stare at the cover for 3 weeks, that would be the equivalent of “the no change” attitude. But, as soon as I turn a page, that is change. Even if you are one of those readers that read the end part first to avoid surprises, it’s still a “change” attitude.

Granted, reading is a habit that most of us don’t consider a change, because it’s already a developed habit. What is the most difficult thing to do is change something that is opposite or different to what you are currently doing. I can name many, namely changing your: sleeping habits, eating habits, exercise habits, spending habits, and on, and on, and on.

When you think of it that way, it becomes easily overwhelming and will bring you back to the “let’s keep our old habits” attitude.

Which brings me to the 1% change. This isn’t a new concept. It’s merely thinking of what you wish to change or achieve, then taking small, non-threatening, steps to creating that change and thus, changing your habits.

I’ll give you an example: 4 years ago, I listed out what my day looked like (responsibilities, chores, work, family…) and I decided on ONE thing that bugged me most, then I applied the 1% change concept. Here’s what I did.

I chose folding laundry… it’s not that it’s difficult, it’s just… I HATE it. Hum… what could I do? That’s when I came up with a win-win situation idea! I have 2 kids. At the time, they were 8 and 5. Every Saturday morning they watch cartoons… AND when we go out, they would always ask me to buy them something… So I put them to work. While they watch their cartoons, they “fold” the laundry. And because they do this small chore, I give them $5 allowance per week.

Here is the win-win: I no longer fold laundry. I developed a healthy “let it go” attitude (because the folding technics of a 5 year old is cringe worthy-but I didn’t redo their work… now they are experts!). They are happy because they get a little spending money every week. And the bonus that I didn’t think about is now they learned about the value of money. They save up for larger items and they don’t bug me in the store anymore (because if they ask, can I have this, I reply: “Sure, do you have enough money?” Which makes them think twice about the said item, and most often than not, they choose to not purchase the article in question).

The 1% Change Challenge – What will you do this week?

So here is your challenge: think of what you would like to change, then take a small step towards achieving this.

Post your ideas and achievements to inspire others to do the same!

 

Le défi du changement à 1%

Par Alexandra Fortier, MSS, RSW

« Appel aux champions » est une nouvelle série de blogues qui a l’objectif très simple et transparent de stimuler des conversations, de dépoussiérer vos projets et de donner vie à vos idées. Bref, l’intention est d’attiser votre enthousiasme et d’activer votre champion intérieur. Cette série présentera de nouveaux thèmes tous les mois. J’espère que cela va vous motiver et va faire ressortir votre petit côté compétitif afin de vous aider à faire bouger les choses.

folded laundry

Le changement peut être quelque chose d’effrayant. Selon la situation, cela peut créer des émotions de stress où on se demande : « Qu’est-ce qui va arriver? », « Est-ce que je vais connaître quelqu’un? », « Oui, mais »… C’est pourquoi la majorité des personnes préfèrent rester au statu quo. Autrement dit, l’attitude de : « Ne changeons rien et gardons nos vieilles habitudes ».

Cependant, la réalité est, non seulement le changement est quelque chose de positif, mais il est inévitable. Un parfait exemple de changement est celui de lire un livre. Je m’explique. Si je choisissais un livre à la bibliothèque et je regardais simplement la couverture pour 3 semaines, ce serait l’équivalent de l’attitude du « non-changement ». Mais aussitôt que vous tournez une page, c’est un changement. Même pour ces lecteurs qui se dépêchent de lire la fin de l’histoire pour ne pas avoir de surprises, c’est tout de même une attitude de changement.

C’est certain que lire n’est pas ce que la majorité d’entre nous considérerait comme étant un changement, car c’est déjà une habitude qui est bien établie. Ce qui est plus difficile est de faire quelque chose qui est opposé ou différent de ce que vous faites actuellement. Par exemple, changer vos habitudes de sommeil, d’exercices, d’alimentation, de dépenses, ainsi de suite.

Lorsqu’on pense au changement dans ces termes, on peut facilement devenir submergé à l’idée de faire quelque chose, ce qui vous ramène automatiquement à l’attitude : « Je préfère rester tel quel ».

Ce qui nous amène au changement à 1 %. Ce n’est pas un nouveau concept. C’est simplement de penser à ce qui vous aimeriez changer ou accomplir, puis de prendre un petit pas non menaçant, vers ce but, ce qui engendre un changement dans vos habitudes.

Je vous donne un exemple : il y a 4 ans, j’ai fait une liste de ce que je faisais en une journée typique (responsabilités, ménage, travail, famille, activités…) et j’ai choisi UNE chose qui m’irritait le plus, puis j’ai appliqué le concept du changement à 1 %. Voici ce que j’ai fait.

J’ai choisi le pliage du linge… ce n’est pas parce que c’est difficile, c’est juste… j’HAIS ça. Alors… qu’est-ce que je peux faire? C’est à ce moment que j’ai trouvé une idée gagnant-gagnant! J’ai 2 enfants. À l’époque, ils avaient 8 et 5 ans. Tous les samedis matin, ils écoutent les bandes dessinées… ET chaque fois que l’on sortait, ils me demandaient toujours de leur acheter quelque chose… Donc, je les ai mis au travail. Pendant qu’ils écoutent la télévision, ils « plient » le linge. Et parce qu’ils font cette petite tâche, je leur donne 5 $ d’argent de poche par semaine.

Voici pourquoi c’est une situation gagnante-gagnante : je ne plie plus le linge! J’ai aussi développé la capacité à lâcher-prise (car les talents d’un enfant de 5 ans à plier le linge vous font dresser le poil sur les bras… mais je n’ai jamais repris leur travail… et maintenant, ils sont des experts!). De plus, ils sont heureux, puisqu’ils reçoivent une allocation chaque semaine. Un bonus auquel je n’avais pas pensé est aussi survenu suite à ceci… ils ont appris quelle est la valeur de l’argent. Maintenant, ils épargnent leur argent pour s’acheter ce qu’ils veulent vraiment et ils ne me demandent plus de leur acheter des choses au magasin (parce que s’ils me le demandent, je réponds : « Pas de problème, as-tu assez d’argent? » Ce qui leur fait réfléchir un peu plus sur l’achat de l’article, et la plupart du temps, ils n’achètent pas l’article en question).

Le défi est lancé! Que ferez-vous cette semaine?

Donc, voici votre défi: pensez à ce que vous aimeriez changer, puis prenez un petit pas vers sa réalisation.

Veuillez poster vos idées et vos exploits afin d’en inspirer d’autres à faire de même!

 

Thank a helping professional today

“Listening can be an act of social justice” beautiful, inspiring, a call to action

https://www.youtube.com/watch?v=1I1mFSoTF1A&app=desktop

New series: Calling all Champions! Appel aux champions!

champions team

Starting today, our wonderful associate Alexandra Fortier will be authoring a new monthly column in French and English.

“Calling all champions” is a new column that has the very transparent and direct objective to stimulate conversations, get your “back of the shelf” projects started and to make your ideas happen. Basically, the intent is to get your fire started and to get your inner champion moving!

The column will be published on the 15th of every month with various themes. I hope to help stimulate you and bring out your healthy competitive side to make things happen!

Alexandra Fortier, MSS, RSW

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« Appel aux champions » est une nouvelle série de blogues qui a l’objectif très simple et transparent de stimuler des conversations, de dépoussiérer vos projets et de donner vie à vos idées. Bref, l’intention est d’attiser votre enthousiasme et d’activer votre champion intérieur.

Cette série présentera de nouveaux thèmes tous les mois. J’espère que cela va vous motiver et va faire ressortir votre petit côté compétitif afin de vous aider à faire bouger les choses.

Alexandra Fortier, MSS, RSW

How long will you live? The link between Poverty and Health

Does it make sense to prescribe diaper cream to a baby with a chronic rash, when the real cause of the problem is that his mother can’t afford to buy diapers and change him regularly?

This is a fascinating show on the connection between poverty, health and life expectancy on CBC’s “Project Money”.  It features Dr Gary Bloch, a family doctor with St. Michael’s  Hospital in Toronto who is also the chair of the Ontario College of Family Physicians’ Committee on Poverty and Health.

Click here for the podcast

Dr Bloch is also the author of a March 20, 2013 Globe and Mail article entitled: “As a doctor, here’s why I’m prescribing tax returns. Seriously”

In this piece, Dr Bloch writes: “The link between health and income is solid and consistent – almost every major health condition, including heart disease, cancer, diabetes, and mental illness, occurs more often and has worse outcomes among people who live at lower income. As people improve their income, their health improves. It follows that improving my patients’ income should improve their health.”

This is an important discussion that we all need to be part of. It also suggests that front line workers, physicians, nurses, social workers etc. should always ask about a patient’s financial situation and become more aware of the resources available in the community.

Dr Bloch also believes in advocating for larger scale societal changes: ”As doctors we need to, and we can, prescribe income while advocating for real, effective policies to combat poverty.”

How refreshing and inspiring!

Book Review: Bringing it Home

9780771080005

Tilda Shalof is a Toronto-based ICU nurse who combines critical care nursing with a very successful writing career. Shalof has authored more than five books, including the best-seller A Nurse’s Story.  All of her books explore an aspect of nursing, from critical care to camp nursing to being a cardiac patient herself. I have often found myself devouring her latest work in a single sitting as her writing is conversational and very engaging.

In her most recent work, Bringing it Home – A Nurse discovers health care beyond the hospital, Shalof was commissioned by the Victoria Order of Nurses (VON) to take a tour of some of the home care services they provide across the country. This fascinating and sometimes poignant road diary left me in awe of these invisible and unsung nurses who work with the most neglected members of society. Shalof herself begins the book by candidly confessing that at first, she lacked enthusiasm for this assignment and had to be convinced to take it on. I mean, let’s be honest, for an ICU nurse, home care nursing is not high up on the list of sexiest jobs! But over time, Shalof’s eyes are opened and she concludes her road trip with a new appreciation for the crucial role these nurses play in supporting all of us, at one point in our lives.

Shalof contrast what she sees daily in hospitals to what she witnessed in home care:

There are so many things that still make no sense to me in the hospital. like the waste we create and the excessive use of technology; the restricted visiting hours and the no-pet policy. The fact that patients aren’t invited to participate in team rounds about their own care. Why aren’t people allowed – no, encouraged, to read their own charts? [...] Why are there nurses and doctors who don’t talk kindly – or at times even courteously – to patients, or who can’t find it in themselves to sit down and simply listen to what the patient has to say? [...] Why is there so much waiting in hospitals, and if you do have to wait, why can’t someone come out and tell you why and how much longer you’ll still have to wait, and maybe even do it with a smile? [...] in all of my travels outside the hospital, in all of my visits to homes, clinics, community centres, I saw patient care that was governed by logic, fairness and common sense, administered with kindness and goodwill – not to mention fiscal responsibility and restraint. More please.

This book presents a stark account of the realities of ageing for some many patients who do not have money, or family to care for them. It also highlights a whole host of skills and duties that most of us would not associate with VON: street outreach, pregnancy support, drug and alcohol support and many other invisible acts of kindness and assistance.

Kudos to Tilda Shalof for showing us the beautiful side of these talented, compassionate nurses.

 

Great resource! Self-Care Starter Kit

how to flourish in social work

The University at Buffalo School of Social Work has developed an excellent self-care starter kit aimed at social work students and other professionals. They have an extensive bibliography, readings, checklists and other resources. They also have a great infographic called “How To Flourish in Social Work” which you can view here.

It’s very exciting to see such good quality resources emerging from the trenches. If you are an educator, preceptor or supervisor, please share this resource with your folks. This is a great tool for all helping professionals.